Minulý týden jsem během několika málo hodin navštívil ředitele dvorského Karsitu Jana Kříže, mluvil s panem Hlavatým po telefonu, byl na schůzce s ekonomickou ředitelkou a právníkem Juty a navštívil manžele Bartošovy, kteří bydlí bezprostředně u průmyslové zóny. Z výsledku mám hlavu zamotanou a je mi moc smutno. Dle mého názoru lze problémy (ne)stavby továrny Karsitu rozdělit do několika samostatných problémů
TERMÍNY
Termín pro postavení tak velké továrny byl od počátku doslova šibeniční. Rychlost a maximální vstřícnost města a všech úřadů však byla pro Karsit hlavním argumentem, proč do Dvora jít. Kdyby toto město nenabídlo, tak Karsit svoji urgentní potřebu nového závodu řeší jinak. Při nejvíce optimistické variantě, kdy by nikdo neměl s ničím problémy a námitky, tak by to šlo stihnout. Ale to se bohužel moc nestává a je nefér vyčítat ostatním zákonným účastníkům řízení, že s dílčími věcmi nesouhlasí, jen proto, že většina obyvatel města se na stavbu nové továrny dívá jako na obrovskou příležitost pro město.
ÚZEMNÍ PLÁN MĚSTA
(trochu zeširoka) Územní plán města je dokument - hlavně mapa, která městu a lidem v něm ukazuje, kde má město možnost budoucího rozvoje, kde je možné bydlet, kde v budoucnu (za 5, či za 50 let) může vést hlavní silnice, kde továrna. Tento dokument existuje a je v něm zahrnutá nejen průmyslová zóna, ale i východní spojka, která, pokud by se realizovala, tak značně uvolní severojižní páteřní komunikaci vedoucí středem města. Tedy konkrétně, že by okolo pošty a hlavně školy Schulzovy sady jezdilo řádově méně aut a hlavně kamionů. A město má povinnost si tyto potenciální možnosti svého rozvoje hlídat a pečovat o to, aby se na daném území nestalo něco, co by v budoucnosti mohlo rozvoji bránit. A povinností a hlavně zdravý rozum každého investora velí se tím řídit. Tedy pokud vidím, že v blízkosti pozemku, který se mi líbí, by jednou mohla stát hlavní silnice a křižovatka, tak si tam nepostavím rodinný domek, ale nechám ho někomu třeba na pneuservis. Těžce se to však říká lidem, kteří už zde domek mají :-( Vždy je však hodně času se na to připravit a zařídit se dle svého uvážení. Ano i územní plány se mění a obnovují a je možné, že se třeba přijde na jiné řešení, které zase ublíží někomu jinému. Lidé bydlící v této oblasti ale už 15 let vědí, že zde může vzniknout obchvat města a křižovatka.
ZDRAVÝ SELSKÝ ROZUM
Karsit se při projektování své továrny zcela logicky drží územního plánu a se zdravou selskou logikou už od prvních výkresů napojuje příjezd a zásobování továrny na místo, kde by v budoucnu mohla být kruhová křižovatka této východní spojky se stávající Hradeckou ulicí. Je pochopitelné, že lidem zde žijícím se to nezamlouvá a vystupuje na povrch, že oni sami už proti samotnému územnímu plánu a řešení křižovatky (zatím jen kolečko na mapě) více či méně aktivně bojují již zmiňovaných 15 let a že jim bylo opakovaně slibováno, že toto řešení územního plánu je pasé a hledá se jiné. Nyní jim tedy kromě města jako nositele územního plánu přibyli 2 soupeři - Karsit a veřejné mínění, které je má viníky zdržení stavby.
VJEZD DO AREÁLU KARSITU
Oni sami se nevzdávají a stále doufají, že by se územní plán změnit mohl a v územním plánu navrhované řešení by se posunulo jinam - ke Zboží, za Zboží, nebo se zcela zrušilo. A nyní nově bojují i proti vjezdu do Karsitu v daném zcela logickém místě. Sami obyvatelé místa přišli s řešením ještě druhého vjezdu do továrny o něco blíže ke Zboží. Tedy, že by se provoz do areálu rozdělil. To dává smysl nyní, když existuje jen silnice na Zboží. Ve chvíli, kdy by se řešení ze závazného územního plánu někdy v budoucnu realizovalo, tak je to spíše hloupost. Přesto druhý vjezd nechal Karsit nakreslit, aby zjistil, jestli to vůbec v již projektované továrně jde. Ale je logické, že jeho realizaci se Karsit brání po té, co zazněl další požadavek, aby původní vjezd vůbec nepoužívala nákladní auta.
ZAPOJENÍ JUTY A PANA HLAVATÉHO
Obrana lidí bydlících v místě proti nepohodlí továrny je zcela pochopitelná a v pořádku. Zejména, když všichni prohlašují, že jim rozhodně nejde o zamezení stavby továrny! Chtějí v místě dále žít a hledají řešení, které jim to umožní. Karsit potřebuje továrnu postavit a byl a je připraven na velkou řadu ústupků a dodatečných řešení, aby mohl začít stavět. ALE NESTAVÍ SE!
Na stranu místních obyvatel se totiž postavil pan Hlavatý a jeho tým lidí z Juty, kteří ve městě postavili už hodně hal a další plánují. A velmi dobře se vyznají ve všech zákonech, paragrafech a variantách, jak lidem v místě "pomoci". A našponovaný harmonogram je jim nápomocný.
Každý z lidí, se kterými jsem mluvil má horu dokumentů, mailů a argumentů, jak se snažili najít vzájemně vyhovující řešení, jak druhá strana lže, má účelová řešení, stupňuje požadavky a od dohodnutého odstupuje. Juta a pan Hlavatý a jeho tým se holedbá, že se bijí za lidi zde žijící, že pan Hlavatý pomáhá svému spolužákovi a letitému kamarádovi a brání právo a zákony.
JAK TO TEDY JE?
Já to nevím - nejsem Sabina Slonková a ani Ivan Klíma, abych pročítal hory dokumentů a pátral po té jediné pravdě :-( Jsem ale pevně přesvědčený, že kdyby pan Hlavatý proti stavbě továrny nic neměl, že by se s panem Řípou, panem Bartošem a vedením města už dávno někde u vína dohodli na VŠECH problémových věcech a už by se stavělo! Ale nestaví se.
V příloze je otevřený dopis občanů a odpověď pana Hlavatého a paní Čermákové. Přidáme sem i případné vyjádření města, Karsitu a pana Bartoše, pokud budou mít zájem.
Jan Holan
ps: Portál Královédvorsko je připraven jak setkání pana Hlavatého, tak i případný "kulatý stůl" natočit a odvysílat, aby si představu mohli udělat i lidé, kteří se nemohou zúčastnit. Bohužel však nejsme státní ani obecní instituce a práce našich spolupracovníků musí být zaplacena. Pokud se najde sponzor a bude zájem účastníků kulatého stolu, rádi toto jednání odvysíláme.
Živý internetový přenos na 3 kamery - 6900 Kč Nekrácený záznam na 2 kamery - 3600 Kč (Vždy je nutná přítomnost zvukaře) Nabídku pro setkání pana Hlavatého odesíláme do Juty. Nabídku pro případ kulatého stolu odesíláme Karsitu, Jutě a městu.
FOTOGALERIE - Město schválilo prodej průmyslové zóny společnosti Karsit. Máme vyjádření majitele Karsitu pana Řípy, starosty města Jana Jarolíma, ale i opozičních zastupitelů a senátora Hlavatého
19.11.2024 - Do 22. listopadu 2024 je hlášena výluka na trati v úseku Hradec Králové hl. n. - Jaroměř, kde je zavedena náhradní autobusová doprava. Autobus nahrazující rychlík směr Hradec Králové vyjíždí již ze Dvora Králové.
04.11.2024 - Na interním oddělení městské nemocnice ve Dvoře Králové je opět od pondělí 4. listopadu zákaz návštěv.
02.10.2024 - Až do odvolání je od 2. října vyhlášen zákaz návštěv na oddělení následné péče v Městské nemocnici ve Dvoře Králové.
23.09.2024 - Na interním oddělení městské nemocnice ve Dvoře Králové je vyhlášen do 7. října zákaz návštěv.